عرفان گلي ماعرفان گلي ما، تا این لحظه: 10 سال و 20 روز سن داره
ني ني وبلاگمونني ني وبلاگمون، تا این لحظه: 10 سال و 8 ماه و 3 روز سن داره

پسرم عرفان

مسمای مرغ آستارایی و ناهار امروز ما

1393/1/20 10:27
6,508 بازدید
اشتراک گذاری

سلام به همه دوستان. ناهار امروز یه غذای محلی هست که براتون میذارم. امیدوارم بپزین و بخورین و خوشتون بیاد.

اول مرغ رو به تعداد تکه کرده و لای گوشت رو چند جا برش می زنیم و ادویه و نمک و ابلیمو می زنیم و میذاریم کنار.

 

بعد پیاز رو حلقه خورد کرده و آماده سرخ کردن می کنیم.

بعد روی حرارت تند اوا می ذاریم و بهم می زنیم تا بخار کنه و نرم بشه و بعد روغن میریزیم و با حرارت ملایم تفت می دهیم.

بعد مرغ رو با اب کم و یخورده پیاز خورد شده می ذاریم اب پز بشه که من جوانه های پیاز رو حیف دونستم خورد کردم توی مرغ و گذاشتم اب پز بشه.

وقتی پیاز خوب تفت داده شد و به قهوه ای گرایش پیدا کرد مقداری رب گوجه و ادویه و نمک و کمی ابلیمو یا ابغوره می زنیم.

خوب که تفت داده شد و مرغ پخت در کناره های مرغ گوجه گذاشته و روی مرغهاپیاز سرخ شده می گذاریم و اگر الوچه خشک داشتیم از اون هم میذاریم و روی شعله خیلی کم میذاریم دم بکشه و گوجه هم پخته بشه.

بدین صورت خورش مسمای مرغ آستارایی آماده هست و با برنج سرو میشه. این غذا سابقه دیرینه داره و غذای عزا و عروسی و نذری ها از قدیم بوده و هست. طعم مهم این غذا در خوب تفت دادن پیاز هست و زمان زیاد میبره. پیاز اضافه رو می تونی بزار توی فریز. امیدوارم خوشتون بیاد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (43)

ღღناناღღ
17 فروردین 93 14:04
حتما اینو امتحان میکنم شایدم الان دست به کار شم ممنون عالی بود آموزشتو دوس داشتم
مامانی تنها
17 فروردین 93 14:44
سلامممممممممممم بابا باسلیقه حتما سرفرصت درستش می کنم
مامان دانیال-ویانا
17 فروردین 93 16:59
به به دستت درد نکنه خواهر خیلی عالی بود حتما درست میکنم دهنم آب افتاد
مامان طاها کوچولو
17 فروردین 93 20:51
واییییییییییییی به بهعزیزم غذای مورد علاقه ی منو درست کردی کهحتما دست پختتون خوشمزه استخوش به حال عرفان جون چه مامان کدبانویی دارهمنم وقتی طاها تو شکمم بود همش دوست داشتم هر روز عذاهای خوشمزه ای برای خودم درست کنم.اصلا هم تنبلی نمیکردم ولی الان خیلی تنبل شدم نه اینکه یه ماه همش مامانم و مادر شوهرم پخت و پز میکردن و بعدشم عید و خونه ی مامان و غذای خوشمزه.دیگه حسابی تنبل شدم.بعدش هم طاها خیلی شیطونی میکنه روزا.بغلی شده شدید.همش میخواد تو بغل باشه.منم تا میخوام چیزی درست کنم باید هر دقیقه بیام بغلش کنم برم آشپز خونه.امروز هم که نمک یادم رفته بود به غذا اضافه کنم انقدر که طاها گریه می کرد.حالا تصمیم گرفتم هر غذایی که میخوام شب درست کنم فقط یدونه برنج را روز درست کنم.چون آشپزی با بچه خیلی سخته.حالا انشاالله که عرفان جون خاله از این کارا نمیکنه
مهزاد مامان عرفان
پاسخ
سلام عزیزم. ممنون که بهم سر زدی. منم می ترسم که عرفان بغلی بشه. از الان التیماتوم دادم کسی حق نداره تا 40 روز بغلش کنه.تازه من اشپزی انچنانی می کنم. اما دوست دارم خودم غذا درست کنم/
رها مامی انیسا
17 فروردین 93 22:00
وایـــــــــــــــــــــــــــــــــی دهنم آب افتاد این مامانی مهربون چه کرده دست گلت درد نکنه
مامان علی
17 فروردین 93 23:41
سلام. .مرسی ..خیلی عالی بود ...دستت درد نکنه. واقعا که کدبانویی..نوش جونتون...خوش بحال عرفان جوووووونم
مامان خانمی
18 فروردین 93 11:06
آفرین به دوست کدبانوی و مهربون خودم که وقتی غذاهای خوشمزه بلده به ما هم یاد میده
مامان مهیلا
18 فروردین 93 11:28
دستتون درد نکنه از این کارا زود زود انجام بدین تا ما هم یاد بگیریم حتما امتحان میکنم
مامان جونم (سوگند من)
18 فروردین 93 14:34
وای چه غذای خوش آب و رنگی حتما خیلی خوشمزه است وای گشنه ام شد حتما سر فرصت درست می کنم دوست کد بانوی من
مامان عرفان
18 فروردین 93 15:23
دوستای گل و مامانی خوشگل و نی نی های نازی سلام. ممنون که نظر لطفتون رو دادین. منو شرمنده کردین. دفعه بعد میخوام باسترمای آستارایی که مخصوص خود آستاراست براتون بزارم. مطمئنا خوشتون میاد.
هانیه (دختر دایی عرفان)
18 فروردین 93 15:25
من ک بلد نیستم درست کنم ولی ی بار میام خونتون برام درست کنی
مهزاد مامان عرفان
پاسخ
عمه سی ادم ابرو داری می کنه میگه بلدم. مامان تو بهترین غذاها رو درست می کنه. یاد بگیر خب. حالا خیلی اصرار داری بهت یاد می دم.
مامان آنیسا سعیده
18 فروردین 93 17:13
خصوصی داری عزیزم
باران قاصدک
18 فروردین 93 17:22
سلام عزیزم ، وبلاگ خیلی خیلی قشنگی داری کوچولوی خیلی خیلی ناز و دوست داشتنی خدا برات نگهش داره خوشحال میشم اگه به وبلاگ من و دخترام بیای عزیزم
باران قاصدک
18 فروردین 93 21:29
باران قاصدک
18 فروردین 93 21:30
ممنونم از حضورت ، دوباره منتظرت عزیزم
شادی(دختر دایی عرفان)
19 فروردین 93 1:25
سلام...نصف شبه همگی به خیر...خخخخخخخ...چرا اینو به مننشون دادی......می خوام یک چیزی بگم...العان ساعت 1و 18 دقیقه ی بامداده...بازم گشنم شده.....اب دهنم راه افتاد....به به..واقعا هم پیازداغش یک چیزه دیگست....وااااااااااای غشیدم.......
مهزاد مامان عرفان
پاسخ
نه اینکه بهترین ته چین های آستارا رو مامان تو درست نمی کنه اونم با بوقلمون؟ بابا بسه. اینقدر منو مسخره نکنین. برای من همینم کافیه با این شکم ورقلبیده. ممنون که بهم سر زدی گلم. می بوسمت.
لی لی
19 فروردین 93 1:26
سلام دوستم به بهنوش جانتون عزیزم رمز رو خواسته بودی برات گذاشتم خوشحال میشم به ما سر میزنی
مهزاد مامان عرفان
پاسخ
سلام عزیزم صبح بهاری شما بخیر. مامانی گل بهت سر زدم. خیلی ممنو که بهم رمز دادی. این پسرک گشنه اش هست داره یه طرف شکمم رو لگدکوب می کنه. بازم ممنونم/
شادی(دختر دایی عرفان)
19 فروردین 93 1:37
وااااااااااای....بزارین یکم اذیت کنم.....خخخخخخخ...........تازه مسما که چیزی نیست...ته چیناشو نخوردین....واااااااای ....ته دیگ سیب زمینی با برج لیمویی رنگ..کیک شکلاتی مشکی درست میکنه در حد تیم ملی...من و هانیه عاشق اون ریتم کیکش هستیم...خلاصه...بزنم به تخته..اشپزی عمه جون حرف نداره...دستش درد نکنه.....راستی..اذیت رو جدی نگیرینا...
مهزاد مامان عرفان
پاسخ
نظر لطفته عمه سی. خوردنهای شما هم حرف نداره. عزیزم من بعد باید دست راستم تو باشی. اخه عرفان بدنیا بیاد که وقت اینکارا رو نمی کنم. معلوم نیست اروم میشه یا بغلی و گیره کن.
ترنم
19 فروردین 93 8:26
سلام از دیروز هر کار یمیکنم نمیشه نظر بدم به نظر میاد غذای خوشمزه ای باشه وقت کنم حتما درستش میکنم آخه من وقت آشپزی ندارم همیشه یا خونه مامانم یا خونه مامانش غذا میوریمشاید دادم مادر شوهرم برامون درست کنه
ترنم
19 فروردین 93 8:27
سلام شادی خوبی؟ وبلاگ نداری بیایم بهت سر بزنیم؟
تیما
19 فروردین 93 11:27
سلام به وبلاگم سر زدید عزیزم اینا لباسهای نو هستش و من مستقیما با تولیدی کار میکنم آخر هفته لباسهای تابستونه هم میذارم چیزی خواستی در خدمتم
مهزاد مامان عرفان
پاسخ
عرض سلام و ادب دارم. ممنون که بهم اطلاعات دادین. من شما رو لینک می کنم تا دوستام در این مورد نظر بدن. لباسها هم قیمت مناسب دارن و هم طرحهای قشنگ. انشالله که خرداریم.
مامان خانمی
19 فروردین 93 13:16
سلام عزیزم به سایتی که گفتی سر زدم خب قیمتاش خیلی خوبه، به عبارتی تحریک کننده است به نظرم باید تلفنی صحبت کرد از طرفی خیلی خوبه ولی از طرفی میترسم بگن باید اول پول رو پرداخت کنی بعد هرچی منتظر بمونی جنس به دستت نرسه خودمم خوشم اومد نمیدونم چیکار کنم تو میخای بخری؟
مهزاد مامان عرفان
پاسخ
منم میخوام بخرم اما باید تلفنی صحبت کنم. برای همین به همه خبر دادم ببینم نظرشون چیه. اونایی که تهرانن بهتر می تونن برامون محک بزنن.
مائده
19 فروردین 93 18:46
عزیز دلم بنظرم کد228ازهمه شون قشنگتر بودن
مامان علی
19 فروردین 93 19:29
عزیزم به آدرس سایت که داده بودی رفتم...لباساش درسته ارزونه اما معلومه کیفیتش کمی پایینه..البته این نظر منه ها
ی مامان منتظر
19 فروردین 93 22:53
سلام دوست عزیز ممنون ک بهم سر زدی ایشالا نی نی به سلامتی بیاد بغلت.واسه منم دعا کن قراره شنبه برم بستری شم
مامان معین
20 فروردین 93 9:28
عزیزم شرمنده که کامنت قبلی ناقص نوشته شده . در مورد اون سایت لباس خیلی تنوع کمی داره قیمت تقریبا مناسب هست ولی تنوع لباسش خیلی کم بود .
tima
20 فروردین 93 10:28
سلام عزیزم هزینه ارسال بستگی به تعداد لباسها داره هزینه ارسال به تهران با شهرستان خیلی فرقی نداره و برای مثلا سه دست لباس 3 تا 4 تومن هزینه پستشه آخر هفته لباسهای تابستونه میذارم
مامان آريا و آدرينا
20 فروردین 93 11:52
سلام عزيزم، رفتم لباسا رو ديدم قيمتاش كه به نظر خوب مياد اما كيفيت هم مهمه كه از رو عكس نميشه تشخيص داد، من بچه هام كه به دنيا اومدن چون اولش خيلى كوچيك بودن مجبور شدم برم لباس سايز كوچيك پيدا كنم كه يه توليدى لباساى كوچيك داشت گرفتم مجبورا اما خوب كيفيت متاسفانه نداشت پارچه زود خراب شد دكمه هاى فشاريش كنده شده خلاصه بايد ديد كه لباسا با توجه به قيمت چه كيفيتى دارن.
فرزند صالح
20 فروردین 93 16:47
همه ی غذا یه طرف پیاز داغای خوشگلش یه طرف. مامان ِ عرفان جون به نظر منم هم لباسا قشنگه هم به نظر میاد جنسش خوب باشه. وای اونایی که عکس خرس داره خیلی خوشگله ولی خب تعداد و تنوعش خیلی کمه باید به نسبت پول پستی که بخواید بدید صرف کنه دیگه چون فکر کنم تهران نیستید که حضوری برید بگیرید
هانیه (دختر دایی عرفان)
21 فروردین 93 11:46
منم با شادی موافقم
مامان جونم (سوگند من)
21 فروردین 93 17:26
دوست گلم خوبی؟ چند روز نمی یایی؟ نگرانت شدم؟ حتما امدی برام پیام بزارا
لیلا
22 فروردین 93 1:41
مرسی حتما درست میکنم
ی مامان منتظر
22 فروردین 93 9:49
سلام و ممنون بابت توصیه هات. ایشالا ایشالا که سالم بیاد اسمشو می ذاریم " امیرعلی"
ی مامان منتظر
22 فروردین 93 10:45
وااااااااااااااااااااااااای باورم نمیشه داشتم می اومدم ک ادرس وبتو بردارم و دعوت کنمت به دیدن عکسا که دیدم نظر گذاشتی تو کار و زندگی ندار ی دختر!؟؟!!؟
مهزاد مامان عرفان
پاسخ
عزيزم منم كار و زندگي دارم از 7 صبح بيدارم. دعاي ندبه رفتم مسجد . اومدم صبحانه خوردم. بعد ناهار مهمون داشتم ماكاروني توپ گذاشتم. بعد از ظهر مامانم مهمون داشت براشون كيك پختم.پيش مهمون نشستم. خورديم و گفتيم و خنديديم. بعدش بدرقه كرديم. در اين فواصل ميام به وبلاگم سر ميزنم. مگه بده خاله جوني؟
ی مامان منتظر
22 فروردین 93 10:46
ممنون از لطفت عزیزم. ایشالا به زودی زود نی نی شما هم در نهایت صحت بیاد بغلت راستی پست عکس ها تا ظهر احتمالا تکمیل میشه
مامانه کیاناوهانا
22 فروردین 93 15:15
سلام گلم خوبی ؟عرفان کوچولو خوبه؟من رفتم اون لباسهایی که گفته بودی دیدم ...راستش از لحاظ قیمت خوبه ...ولی خوب با عکس نمیشه کیفیتش رو دید ...در ضمن باید ببینی هزینه پست چقدره می صرفه یا نه!
مهزاد مامان عرفان
پاسخ
سلام عزيزم ممنونم. لطف كردي. احتمالا ميرم از خود بازارچه ساحلي ميخرم.. البته زياد قصد خريد ندارم. منتظرم بدنيا بياد بعد هرچي كم و كسر باشه توي بازار هست. اخه فك و فاميلها هم كادو ميارن.
شادی ( دختر دایی عرفان )
23 فروردین 93 0:20
سلام به همگی...بازم اومدم...تا شادی رو دارین غم ندارین....بازم نصف شب اومدم.....بابا عمع خانوم جان..این مسما رو بردار از این صفحه...اخه اب دهنم رفت به خدا.....وبلاگت خوشمزه شده..کم کم..به...اومدن این شیطون بلا کم مونده..
مهزاد مامان عرفان
پاسخ
اي شيكمو. خب دختر درست كن بخور ديگه. واااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
مامان تارا
23 فروردین 93 7:49
به به عجب غذای خوشمزه ای به نظر میرسه میشه به جای آبغوره آبلبمو بزنیم ؟ ایشالا گل پسری به زودی صحیح و سلامت به دنیا بیاد البته طبیعی
مهزاد مامان عرفان
پاسخ
آره عزيزم من خودمم ابليمو زدم. انشالله بپزيد و خوشمزه باشه به كامتون.
ترنم
23 فروردین 93 10:05
هانیه جون عزیزم مرسی بهم سر زدی شما و شادی جون هم وبلاگ بسازین ما بیایم پیشتون خو
ترنم
24 فروردین 93 9:03
مامان عرفان کی موقع زایمانت رو زدن؟ منتظریم
مامی سارا
24 فروردین 93 9:35
سلام مامانی وبلاگتو اشتباه برام تایپ کرده بودی کلی گشتم تا پیدات کردم عزیزم خوشحالم همکاریم من کارشناس اتاق عملم.میخام سزارین بشم چون هم طبیعی دیدم هم سزارین.امیدوارم عرفان جون به خوبی و سلامتی به دنیا بیاد ارشا جونمم اخر اردیبهشت به دنیا میاد عزیزم عکسا رو هم تو این هفته میزارم (انشالا).... خوشحال میشم با هم در ارتباط باشیم لایکت میکنم عزیزم
مامی پوریا
25 فروردین 93 11:06
معلومه خیلی خوشمزست...حتما درست میکنم
مامان گلها
27 فروردین 93 9:33
سلام خانم مممنون که بهمون سر میزنی معلومه این غذا باید خوشمزه باشه. تصمیم گرفتم امروز درست کنم ولی نتیجه رو میذارم شوهرم نظر بده،اگه خوشش اومد یعنی خوبه البته به دست خودتون حتما" خوبه
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به پسرم عرفان می باشد