عرفان گلي ماعرفان گلي ما، تا این لحظه: 10 سال و 8 روز سن داره
ني ني وبلاگمونني ني وبلاگمون، تا این لحظه: 10 سال و 7 ماه و 22 روز سن داره

پسرم عرفان

مشكل مچ دست ماماني و گرفتاري هاي مامان

1393/5/18 17:35
3,196 بازدید
اشتراک گذاری

سلام دوستان عزيزم. مچ دستم از حدودا 20 روزگي عرفان دچار درد بدي شده كه قادر به بلند كردن عرفانم با دست راستم نيستم. يكبار 20 اردبيهشت رفتم دكتر كه يه مقدار دارو و آمپول نوشت و ازم خواست از دستم اصلا كار نكشم و مچ بد ببندم و اگه تا 20 روز خوب نشد به ارتوپد مراجعه كنم.دارو و مسكن بهم كمك كرد اما برطرف نشد البته مچ بند انگشتي نگرفتم و از دستم هم نشد كار نكشم.  تا اينكه 12 تير رفتم  ارتوپد دردم خيلي شديدتر شده بود كه دكتر چند ورق مسكن نوشت و گفت مچ بند انگشتي اتل دار بگير و از دستت كار نكش. باز روز از نو و روزي از نو كه حتي توي خواب هم از درد بيدار ميشوم.امروز دوباره ارتوپد جديد اومده بود رفتم پيشش كه معاينه كرد و گفت تاندونت ملتهب شده و اگه يك هفته اي با داروي خوراكي و پماد و اب گرم و مچ بند اتل دار انگشتي و كار نكشيدن از دستت خوب نشد هفته بعد بيا امپول كورتوني بزنم . خدا كنه اين يك هفته اي خوب بشه غروب هم ميرم مچ بند ميگيرم و اين هفته هم كارامو سبك ميكنم. الهي به اميد خودت. كمك كن.

بیماری دکورون ( De Qeurvain's Disease ) یا التهاب غلاف تاندون ها و درد در قسمتی از مچ دست که در سمت شست قرار دارد

 

یک شکایت شایع : شیرخواری چند ماهه دارم . بعد از زایمان به تدریج دچار دردی در مچ دست شده‌ام . این درد در قسمتی از مچ دست که در سمت  شست قرار دارد متمرکز است . هنگام انجام فعالیت‌های روزمره و بخصوص حین مراقبت‌های مربوط به فرزندم این درد تشدید می‌شود .

                                                                                                                         دکورون, دکرون, بیماری دکورون, تاندون, مج دست

 

علت بیماری دکورون ( De Qeurvain's Disease ) یا درد در قسمتی از مچ دست که در سمت شست قرار دارد چیست ؟

دو تاندونی که یکی وظیفه باز کردن انگشت شصت و دیگری وظیفه چرخش استخوان اول کف دست به سمتی خارج را برعهده دارند از همان سمتی که شصت قرار دارد از مچ دست عبور کرده و به قائده‌ی استخوان اول کف دست و بند اول انگشت شست متصل  می‌شوند. این دو تاندون در ناحیه مچ دست از داخل غلافی عبور می‌کنند که روی برجستگی‌ استخوانی که در آن ناحیه به دست می‌خورد قرار گرفته است.

انگشت شست در حرکات دست نقش اصلی را برعهده دارد و در کلیه فعالیت‌هایی که با دست انجام می‌شود انگشت شست نقش محوری و حیاتی را بازی می‌کند . به طوری که اصطلاحاً گفته می‌شود شصت در صد از وظایف دست بر عهده این انگشت می‌باشد . نبود این انگشت عملاً انجام کارها را با دست دچار مشکل جدی می‌کند .

افزایش میزان استفاده از دست و به تبع آن افزایش میزان فعالیت انگشت شصت باعث حرکت بیشتر تاندون های توضیح داده شده در داخل غلاف مربوطه در مچ دست می‌شود . در نتیجه تحریک و اصطکاک حاصل ، آن ناحیه از مچ دست ملتهب و دردناک می‌شود .

                                                                                                          دکورون, دکرون, بیماری دکورون, تاندون, مج دست

 

علائم بالینی بیماری دکورون ( De Qeurvain's Disease ) یا درد در قسمتی از مچ دست که در سمت شست قرار دارد چیست ؟

علامت اصلی درد مچ دست می‌باشد . این درد بیشتر در قسمتی از مچ دست احساس می‌شود که در سمت شصت قرار دارد . این درد ممکن است به‌صورت منتشر در تمامی مچ دست احساس شود ، تا میانه ساعد ادامه داشته باشد یاتا  انگشت شست تیر بکشد . درد می‌تواند هنگام استراحت وجود داشته باشد یا نداشته باشد ولی هنگام استفاده از دست بخصوص در فعالیت‌هایی که در آن مچ دست در زاویه‌ای غیرمعمول قرار می‌گیرد و استفاده و فشار روی شست بیشتر است این درد تشدید می‌شود .

بسیاری از موارد ابتلا مربوط به مادرانی است که به تازگی بچه‌دار شده‌اند و وظیفه سنگین مراقبت از شیرخوار اعم از بغل کردند ، شیر دادن و نظافت او    به مجموعه وظایف قبلی اضافه شده است . ولی طبیعتاً پیدایش این عارضه به‌مورد فوق  محدود نمی‌گردد و در کلیه مواردی که با مکانیزم مشابهی مچ دست و تاندون های مربوطه تحت فشار قرار ‌گیرند ممکن است این بیماری به وجود آید . در کتب قدیمی این عارضه « مچ دست مادران»  یا « مچ دست زنان شوینده»   نامیده شده است .

                                                                                                                                   دکورون, دکرون, بیماری دکورون, تاندون, مج دست

 

بیماری دکورون ( De Qeurvain's Disease )یا درد در قسمتی از مچ دست که در سمت شست قرار دارد چگونه تشخیص داده می‌شود ؟

تشخیص این بیماری صرفاً بالینی است . پزشک معالج با معاینه ای که انجام می‌دهد محل دقیق تمرکز درد در مچ دست را شناسایی می‌کند . محل بیشترین درد در قسمتی از مچ دست قرار دارد که در سمت شصت می‌باشد و در حقیقت محل عبور تاندونهای مربوطه از داخل غلاف خود در این ناحیه است . این ناحیه در لمس درد ناک و حساس می‌باشد و در نگاه گاهی متورم است . معاینه دیگری که پزشک جهت تأیید تشخیص خود معمولاً از آن استفاده می‌کند که به شرح زیر است :

دست‌خود را به گونه‌ای مشت کنید که انگشت شست در داخل قرار گرفته و چهار انگشت دیگر روی آن بیاید . سپس مچ دست خود را بر خلاف جهتی که شصت قرار دارد بچرخانید . در مواردی که این عارضه وجود دارد ، این حرکت باعث تشدید درد می‌شود و به تأیید تشخیص کمک می‌کند . گاهی ممکن است در همین ناحیه از مچ دست کیست گانگلیون (GANGLION CYST) کوچکی رویت شود یا به دست بخورد . برای تشخیص این عارضه نیاز به تصویربرداری یا روش‌های تشخیصی تکمیلی وجود ندارد و پزشک با معاینه دقیقی که انجامد می‌دهد این بیماری را از بیماری‌های دیگری که مچ دست را در همان نزدیکی  مبتلا می‌سازند افتراق می‌دهد.

                                                                                                                                          دکورون, دکرون, بیماری دکورون, تاندون, مج دست

 

چه موارد شایع دیگری با درد مچ دست در همان نزدیکی احساس می‌شود (  تشخیص افتراقی بیماری دکورون ( De Qeurvain's Disease)چیست)  ؟

یکی از مفاصلی که به صورت شایع دچار آرتروز ( ساییدگی ) می‌شود قاعده استخوان اول کف دست است که در فاصله یک تا دو سانتی‌متری محل تمرکز درد در بیماری دکورون ( De Qeurvain's Disease ) قرار دارد . لمس آن ناحیه دردناک و حتی گاهی برجسته است . در فرد مبتلا فعالیت دست باعث افزایش درد در آن ناحیه می‌شود .

                                                                                                                   دکورون, دکرون, بیماری دکورون, تاندون, مج دست

شکستگی یکی از استخوان‌های مهم مچ دست به نام استخوان اسکافوئید در مواردی که تشخیص داده نشده باشد ، به علت عدم جوش خوردگی ، درد مزمنی در مچ دست ایجاد می‌کند که که محل آن در مجاورت درد ناشی از بیماری دکورون ( De Qeurvain's Disease )می‌باشد . این ناحیه نیز که در فاصله یک سانتی‌متری قرار دارد در لمس موضعی دردناک و حساس است .

                                                                                                                                                 دکورون, دکرون, بیماری دکورون, تاندون, مج دست

سایر تاندون هایی که از جلو یا عقب مچ دست عبور کرده و به کف دست یا انگشتان می‌روند نیز ممکن است در اثر کثرت استفاده از دست ، دچار التهاب لایه‌ی پوشاننده شده و درد منتشری در مچ دست به وجود بیاورند .

                                                                                                                                          دکورون, دکرون, بیماری دکورون, تاندون, مج دست

در کلیه موارد فوق معاینه دقیق به تشخیص علت و رد علل دیگر کمک شایانی می‌کند . در این موارد روش‌های تصویربرداری مانند رادیوگرافی یا ام آر آی (MRI) برای تشخیص قطعی مورد استفاده قرار می‌گیرند .

 

درمان بیماری دکورون ( De Qeurvain's Disease) یا درد در قسمتی از مچ دست که در سمت شست قرار دارد چیست ؟

ازآنجایی که علت این عارضه استفاده زیاد از دست توام با فعالیت‌های سنگین و زوردار می‌باشد ، راه‌حل اولیه و اساسی حذف مجموعه فعالیت‌هائی است که به هر علت با کار کشیدن زیاد از دست همراه باشد . به مادران نیز توصیه می‌شود تا جایی که می‌شود کودک خود را کمتر بغل کنند و از شست‌وشوی لباس و غیره حتی‌الامکان پرهیز نمایند .

بی‌حرکت کردن مچ دست و انگشت شست ، به استراحت و رفع التهاب از موضع کمک می‌کند . برای این منظور بریس (BRACE) هائی ساخته شده است که مچ - شصتبند نامیده می‌شوند .  بهتراست این بریس (BRACE) برایمدت سهتاچهارهفته به صورت تمام وقت وبدون وقفه استفاده شود،هنگام خواب از دست خارج نشده وفقط هنگام ضرورت درآورده شود . گاهی پزشک معالج جهت تأمینب یحرکتی اقدام به گچگیری مینماید .

                                                                                                                                 دکورون, دکرون, بیماری دکورون, تاندون, مج دست

استفاده از داروهای ضدالتهاب غیرکورتونی نیز میتوانند به بهبودی عارضه کمککنند . در مادران شیرده با توجه به ترشح داروها در شیر نسبت به تجویز داروها باید دقت شود  .تزریق موضعی کورتون در غلاف تاندون مبتلا یک روش سریع و مؤثر در رفع التهاب و بهبودی عارضه میباشد . این تزریق باتوجه به میزان پاسخ به درمان یک یا دو نوبت قابل تکرار است .

                                                                                                                    دکورون, دکرون, بیماری دکورون, تاندون, مج دست

در بسیاری از مواقع پزشک معالج با ترکیبی از روشهای فوق نسبت به درمان اقدام مینماید . خیلی از اوقات با رفع علت زمینهای و درخصوص مادران با رشد کودک و کاهش مسئولیتهای مربوطه این عارضه بهصورت دائم بهبود مییابد  . در مواردی که کلیه درمانهای فوقالذکر ناموفق بودهو درد وضعیت آزاردهندهای داشته باشد ، عمل جراحی توصیه میشود . عمل جراحی معمولاً منجر به بهبود قطعی عارضه شده و درد و ناراحتی پس از جراحی به طور کامل بهبود مییابد .

 

عمل جراحی بیماری دکورون ( De Qeurvain's Disease )چگونه انجام می‌شود ؟

این عمل جراحی به صورت سرپایی در بیمارستان یا در مراکز جراحی محدود با بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی قابل انجام است . یک برش عرضی به‌طول یک تا یک و نیم سانتی‌متر روی محل ابتلا داده می‌شود و پوشش غلاف تاندون های مبتلا طی عمل جراحی برداشته می‌شود .

                                                                                                                        دکورون, دکرون, بیماری دکورون, تاندون, مج دست

 

سؤالات مطرح

 

آیا تزریق موضعی کورتون می‌تواند با عوارضی همراه باشد ؟

عوارض عمومی ناشی از مصرف کورتون مربوط به مصرف مقدار زیاد آن و به مدت طولانی است . در مواردی که بنا به ضرورتی نیاز به مصرف این دارو و با شرایط فوق باشد پزشک با لحاظ جمیع شرایط و پیش‌بینی و کنترل عوارض محتمل اقدام به تجویز می‌کند . این عوارض متعدد بوده و عبارتند از : پوکی استخوان ، ضعف عضلات ، افزایش قند خون ، سرکوب غده فوق کلیوی ، افزایش فشار چشم ( آب سیاه ) سیاه شدن سر استخوان ران …

یک یا چند نوبت تزریق موضعی به هیچ عنوان با عوارض عمومی همراه نیست ولی نکته بسیار مهم این است که به دنبال تزریق کورتون ممکن است لکه سفید رنگی در اطراف محل تزریق به وجود آید و چربی زیر پوست در مرحله تزریق تحلیل رفته و پوست آن ناحیه نازک شود .

                                                                                                            دکورون, دکرون, بیماری دکورون, تاندون, مج دست

 

                                         دکتر سید علی مرجائی      21 / 2 / 1392

 

پسندها (10)

نظرات (29)

مامان عليرضا
19 مرداد 93 0:23
سلام دوستم اتفاقا منم دچار همین مشکل هستم و خیلی وقتها احساس میکنم دستم بی حس میشه ولی تا حالا پیگیری نکردم. ایشالا که با داروها حل بشه و کارت به مرحله ی بعدی نرسه. عرفانم رو ببوس
مامانی عسلی
19 مرداد 93 9:48
سلام مامان عرفان جان انشالله که بلا به دور باشه مراقب خودت باش انشالله با همین داروها مشکلت برطرف بشه ونیاز به داروی کوروتونی نداشته باشی از این خبر دلم گرفت امیدوارم همه دوستانم در پناه حق سالم وسلامت باشن .. الهی آمین.... مرصی که به وبلاگمون اومدید منتظر خبر سلامتیت هستم
مامان سمین
19 مرداد 93 14:31
سلام مهزاد جان ایشالا بلا دور باشه و زودی خوب بشی خانمی حتما پیگیری کن چون با بزرگ شدن بچه ها مشکلاتو کاراشونم زیاد میشه.ایشالا همیشه سلامت باشی ودرکنار خانواده ات شادو سلامت زندگی کنی
گیلدا
19 مرداد 93 17:04
سلام ایشالله که با همین داروها زود خوب میشی.
مينا مامان اميرعلي
19 مرداد 93 18:25
سلام دوست خوبم...واقعا از اتفاقي واست افتاده متاسفم... ولي ناراحت نباش و پيگيري كن به اميد خدا حتما خوب ميشي
مامان آريا و آدرينا
20 مرداد 93 3:25
سلام عزيزم، خيلى ناراحت شدم به خاطر دستت ، انشاا...هرچه زودتر بهتر شه، منم كتف سمت چپم قسمت پشتش خيلى درد ميكنه چون بچه ها هم دوقلو هستن يكسره بچه رو دستمه فشار مياره به كتفم درد شديدى ايجاد ميكنه، اما پيگيرى نكردم فقط ماساژ ميدم كه بهتر شه. بالاخره الكى كه نيست بهشت زير پاى مادرانه.
ترنم
20 مرداد 93 8:25
ایشاله زود زود دستت خوب بشه و مشکلی نداشته باشی
ابجی سجا
20 مرداد 93 15:10
ااااخي ان شاءالله هرجي زودترخوب بشه
مامان پریسا
20 مرداد 93 18:42
اره واقعا درد داره
مامان نی نی کوچولو
21 مرداد 93 0:16
سلام مهزاد خانم خوبین.انشاالله که دستتون خوب میشه نگران نباشین.مهزاد خانم من دقیقا پاهام اینجوریه.خیلی درد میکنه و زانوهام هم همینطور وقتی که از جام میخوام بلند شم یا بشینم زانوهام صدا میده.من هم باید برم.دکتری که رفتین اسمش چیهتازه اومدهخلاصه خانم جان این ها همش از عوارض سزارین هست به خدا پس قبلا چرا اینجوری نبودیم.والا من از اون موقعی که طاها را به دنیا آوردم هرروز یه طرفم درد میکنه....براتون دعا میکنم که خوب بشین.واقعا میدونم چی میکشین دست خیلی بدتره.آخه مگه میشه آدم ازش کارنکشه.این دکترا هم فقط حرف میزنند.ما با وجود داشتن بچه نوزاد مگه میتونیم کار نکنیم...عرفان نازمو حساااااااااابی ببوس ماشاالله روز به روز داره خوردنی تر میشهامیدوارم به اون آمپول نیازی پیدا نکنین...
مامان جونم(سوگند من)
21 مرداد 93 12:35
دوست خوب و مهربونم انشالله دستت خوب خوب میشه
میم مثل مادر
21 مرداد 93 12:48
سلام دوست عزیز.من سر پسرم درست در 1 ماهگی به بعد دچار همین مشکل شدم به طوری که بچه 4 کیلویی نمی تونستم بلند کنم و یادمه رفتم دکتر و گقت از اعصاب دستم هستش و باید عمل بشه.من کمی باهاش مدارا کردم تا اینکه بعد از شایدحد.د یکماه خودش کاملا خوب شد.اینها اثرات حاملگی هستش که بعد از زایمان خودش را نشون میده.مراعات کن ولی از داروها بی خودی اسفاده نکن.امیدوارم زودتر خوب بشه
مامان طاها
22 مرداد 93 12:33
سلام من پیگیر وبلاگ قشنگتون هستم شما رو لینک کردم خوشحال میشم اگه شما هم افتخار بدین
مامان ناهید
22 مرداد 93 16:44
سلام.وبلاگ قشنگی داری.پسرت هم خیلی نازه.خدا حفظش کنه.ایشالا دستت درد نکنه
pany
22 مرداد 93 19:55
انشاالله زود زود خوب بشی وبه راحتی پسر گلتو بغل کنی
مامان لیلا
24 مرداد 93 15:11
خدا بد نده عزیزم
مامان حبه قند
25 مرداد 93 16:42
ایشاله زودی خوب بشی خیلی سخته با بچه کوچیک.
ترنم
27 مرداد 93 9:16
سلام عزیزم دستت چطوره؟
الناز لاله
27 مرداد 93 9:46
سلام مامان عرفان وب خیلی قشنگی دارید به وب ما هم سر بزنید.
مامان علی
27 مرداد 93 18:29
سلام. گلم...خدا بد نده..بیشار از ده بار نظر نوشتم واست اما ثبت نمیشه
ایـلـیـا جون
28 مرداد 93 20:09
سلام عزیزم شرمنده که یه مدت نبودم بهت سر بزنم ولی الان اومدم دیگه ایشالله هر چه زودتر دستت خوب میشه فقط باید دستت استراحت کنه و چیزای سنگین بلند نکنی عزیزم
ابجی سجا
30 مرداد 93 15:05
صبح یعنی مست صدای تو ظهر یعنی انتظار تو عصر یعنی دلتنگم برای تو شب یعنی یاد تو و تو یعنی تمام لحظه های من !!!
آذر اکبری
31 مرداد 93 19:26
سلام،امیدوارم زود خوب بشی.
مامان بردیا اریایی
1 شهریور 93 12:48
سلام بانو خیلی ناراحت شدم ایشالله هرچی زودتر خوب بشین عرفان جونمو ببوس
مامان مریم
2 شهریور 93 12:33
سلام مامان عرفان جون، انشاءالله مريضي از شما و عزيزانت دور باشه. دعا مي كنم به زودي سلامتي خودتو بدست بياري و همه رو خوشحال كني.
مامانی معین
3 شهریور 93 10:46
سلام . خانمی انشااله که خوب می شی و از عرفان جون راحت تر مراقبت می کنی . خیلی سخته بچه کوجیک داشته باشی و اینطوری اذیت بشی
ابجی سجا
4 شهریور 93 21:39
هیچکس بر نیمکت پارک تنهایی نمینشیند یا یار در بر است یا یاد یار در سر تقدیم به تو که یادت همیشه و هرجا با منه
مامان دانیال&ویانا
8 شهریور 93 13:03
سلام مهزاد گلم بمیرم خواهری ایشالا درد و بلا ازت دور باشه و کنار پسرمون همیشه شاد و شنگول باشی میبوسمت مواظب خودت باش
صدف
31 اردیبهشت 97 15:02
منم بیماری دکورون  داشتم به دلیل استفاده زیاد از موس کامپیوتر با قرص خوب نشد ولی با تزریق آمپول کورتون الحمدالله خوب شد.
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به پسرم عرفان می باشد